Sodobne modne smernice se nenehno spreminjajo in številni ljubitelji mode skačejo iz trenda v trend, da bi ostali ‘’v toku s časom’’. Oblačila, obutev in modni dodatki so z enim samim klikom bolj kot kdaj koli prej na voljo vsakomur in to po zelo konkurenčnih cenah.
Čeprav mnogi v tem ne vidijo prevelikega problema, je dejstvo, da modna industrija negativno vpliva na okolje. Tega se vse bolj zaveda tudi industrija sama in aktivno išče rešitve za ta izziv.
Nedavno je celo Evropska unija predlagala novo strategijo v prid bolj trajnostnim procesom za modni sektor. Cilj pobude je spodbuditi modni trg za trajnostno izdelane tekstilije ter preprečiti zlorabe posameznih podjetij, ki potrošnike zavajajo z napačnimi trditvami ali t.i. zelenim zavajanjem. Po novih predlogih, o katerih bosta zdaj razpravljala še Svet EU in Evropski parlament, morajo biti oblačila, pa tudi ostali izdelki, kot so pohištvo in pametni telefoni, ki se prodajajo v Evropi, dolgotrajnejši in enostavnejši za popravilo. Potrošniki bodo dobili tudi več informacij o tem, kako ponovno uporabiti, popraviti in reciklirati svoja oblačila.
Aprila je GLAMI svoje družbene platforme v 12 državah namenil izmenjavi nasvetov, ki jih lahko vsak posameznik uporabi pri sprejemanju bolj etičnih odločitev, ko gre za modno nakupovanje. Poleg tega ima na milijone evropskih uporabnikov GLAMI v člankih na blogu GLAMI priložnost izvedeti več o trajnostnih materialih, etičnih lokalnih blagovnih znamkah in o tem, kako ustvariti pametno garderobo.
Toda kako lahko današnji potrošnik postane bolj trajnosten ali sprejme bolj etične odločitve, ko gre za modo? Najnovejša modna raziskava, ki jo je aprila izvedel GLAMI, je pokazala, da 23 odstotkov vprašanih še vedno ne ve natančno, kako opredeliti izraz trajnostna moda. Prav tako so tiste anketirance, ki so odgovorili, da poznajo pomen trajnostne mode, prosili, da poimenujejo kakšno izmed trajnostnih blagovnih znamk. Mnogi med njimi so našteli nove, prihajajoče ali že »uveljavljene trajnostne blagovne znamke«, kot so Patagonia, Mila Vert in Veja.
Kupujte oblačila iz recikliranih materialov
Velik odstotek proizvedenih oblačil je sestavljen iz sintetičnih vlaken, vključno z elastinom, najlonom in akrilom. Poliester je zaradi svoje edinstvene vzdržljivosti in vsestranskosti v celotni proizvodnji vlaken najpogosteje uporabljen. Ker ima lahko sintetika dolgoročno negativen vpliv na okolje, če tam ostane dlje časa, se številne blagovne znamke poslužujejo recikliranih različic sintetičnih vlaken. Poleg tega so si nekateri veliki modni igralci zadali cilj do leta 2025 povečati delež recikliranega poliestra v svoji proizvodnji do 45 odstotkov in tako zmanjšati negativen vpliv na okolje. Blagovne znamke, ki negujejo načela krožnega gospodarstva, te informacije na svojih deklaracijah izdelkov dodatno poudarijo. Tovrstne izdelke je zelo enostavno najti bodisi v fizičnih ali spletnih trgovinah.
V omenjeni modni raziskavi, ki jo je izvedel GLAMI, so morali anketiranci navesti tudi TOP 3 kriterije, ki jih mora izdelek izpolnjevati, da se šteje za trajnostnega. Sodelujoči v anketi so menili, da so izdelki trajnostni, če so izdelani po postopku, ki ni škodljiv za zrak, vodo, zemljo in če so dobre kakovosti, tako da bodo dolgo služili svojemu namenu. Slednje je eno izmed najpomembnejših meril, ki velja tudi za izdelke, narejene iz organskih ali recikliranih materialov.
Dajte prednost oblačilom iz naravnih materialov
Nekatere rastlinske vrste, ki jih tekstilna industrija uporablja v proizvodnji, med gojenjem ne zahtevajo obdelave s pesticidi ali herbicidi, niti ostre kemične obdelave med predelavo. Takšen je denimo ekološki bombaž, ki se goji na tradicionalen način, vendar se pri predelavi ne uporabljajo kemikalije. Tudi samo seme ni gensko spremenjeno. To naravno vlakno zelo dobro vpija vlago in ga je enostavno obdelati, njegova biorazgradljivost pa traja pet do šest mesecev. Poleg tega, da so oblačila iz tega materiala udobna, je organski bombaž tudi hipoalergen in ne draži kože. Primer še enega naravnega tekstila je tisti iz bambusa ali pridobljen iz bambusove trave. Oblačila iz bambusa so udobna, hipoalergena, omogočajo koži, da diha, vpija znoj ter se hitro suši. Bambus v primerjavi z nekaterimi drugimi sortami pri gojenju ne potrebuje veliko vode, niti uporabe sintetičnih gnojil. Druga zanimivost te rastline je, da imajo bambusova polja moč absorbiranja ogljika. Prav tako poznamo industrijska konopljo, ki je vrsta konoplje, katero se goji izključno za industrijske namene in je po teksturi podobna lanu. Materiali industrijske konoplje so zračni, trpežni in odporni na UV sevanje. Za njeno gojenje niso potrebni močni herbicidi. Poleg tega naravno absorbira CO2 in vrača 60 do 70 odstotkov hranil, ki jih vzame iz tal.
Pri naslednjem obisku trgovine ne bodite pozorni le na dizajn, ampak tudi na materiale, ki jih kupujete. Po nakupu ne boste le uživali v kakovostnih materialih, ampak boste naredili nekaj dobrega tudi za okolje.
Pametno nakupovanje
Ste med tistimi, ki imajo natrpane omare in se kljub temu vedno pritožujejo, da nimajo kaj obleči? Morda je razlog v tem, da kupujete kose, ki so priljubljeni le eno sezono. Namesto tega svojo garderobo raje napolnite s klasičnimi kosi, ki bodo aktualni dlje časa, in ki jih boste lahko kombinirali v več različnih priložnostih, bodisi v službi ali zasebno. Črni blazer je primer klasičnega kosa, ki bo prišel prav za vsako priložnost. Prav tako morate imeti vsaj en par kakovostnih kavbojk, ki jih boste lahko nosili več sezon. Ne pozabite na brezčasno majhno črno obleko, ki jo lahko nosite tudi ob različnih priložnostih, pa tudi na klasično srajco, ki jo boste lahko oblekli k poslovnim hlačam ali pa jo kombinirali s kavbojkami, ko se boste odpravili v mesto na kavico. Cilj pametnega nakupovanja ni kopičenje oblačil, ki se jih boste hitro naveličali, temveč izbiranje bolj klasičnih kosov, ki jih lahko dodatno »poudarite« z modnimi detajli, kot so nakit, čevlji in torbe.
Na tak način ne boste le ostali dosledni svojemu slogu, ampak boste zmanjšali tudi negativne vplive na okolje, ki so lahko posledica nepotrebnega kopičenja ter odlaganja večjih količin oblačil, ki jih ne nosite več.
Iz omenjene raziskave je razvidno, da trajnost vpliva tudi na obnašanje kupcev. Anketirance so denimo vprašali, ali trend trajnosti v modi vpliva nanje pri nakupu oblačil ali čevljev. 60 odstotkov jih je odgovorilo, da je trajnost vplivala na njihove odločitve pri nakupu in ta rezultat je enak raziskavi, ki jo je GLAMI opravil leta 2019.
Platforma za odkrivanje mode GLAMI, kjer lahko preprosto izbirate med tisoči oblačil, čevljev in modnih dodatkov, ima strog nabor meril za ocenjevanje trajnostnih prizadevanj blagovnih znamk, zato vam ni treba brskati po različnih spletnih trgovinah. Pojdite na GLAMI, izvedite več o materialih, uporabite filtre za iskanje trajnostnih materialov, certifikatov ali države izvora. Za več navdiha in modnih nasvetov ter trendov lahko obiščete blog GLAMI. Odkrivanje trajnostne in elegantne mode še nikoli ni bilo lažje!